یک مشاور املاک باید به عنوان اولین قدم دارای منطقه کاری تخصصی باشد در واقع انتخاب منطقه کاری اولین خصیصه معاملاتی هر مشاور می‌باشد.

یک مشاور هر چقدر تلاش داشته باشد و زمان زیادی برای منطقه شناسی اختصاص بدهد باز  غیرممکن است که به تمامی مناطق شهری تسلط و تخصص داشته باشد.

هریک از مناطق مختلف شهری با توجه به تاریخ و پیشینه و بافت فرهنگی و اجتماعی و البته اقتصادی شکل گرفته است. لذا یک مشاور خوب باید اطلاعات جامعی از منطقه کاری خود داشته باشد.

تجربه نشان داده مشاورانی که در یک منطقه خاص فعالیت می‌کنند الزاما مشاوران خوب و موفقی هستند.

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که همین مشاوران نمی‌توانند در مناطق دیگر موفق عمل کنند.

قبل از مشورت با مدیر اجرایی خود در باب انتخاب منطقه کاری، راجع به موارد و سوالات زیر تامل کرده و نتایج را با مدیر خود در میان بگذارید تا شانس انتخاب منطقه کاری بهتری را برای خود رقم بزنید:

  • آیا خواستار درآمد بسیار بالا هستید و یا درآمد متوسط و مستمر؟
  • آیا دوست دارید و الزاما باید سریع به درآمد برسید و یا امکان اختصاص زمانی بیشتر برای طی مسیر پرورش مهارت‌های مشاوری را دارا هستید؟
  • با چه طیفی از مردم راحت تر ارتباط بر قرار می‌کنید؟ کارمندان ، تحصیلکرده‌ها ، افراد بسیار متمول یا افراد طبقه متوسط.
  • مسیر شغلی خود را در کار املاک چگونه می‌بینید؟ یعنی قرار است کار املاک شغل نهایی شما باشد یا اینکه برای این است که در نهایت از تجربیات قبلی یا تحصیلات دانشگاهی خود در جایگاه دیگری استفاده نمایید؟
  • بیشتر دوست دارید کار را به‌صورت تخصصی فرا بگیرید و یا اینکه کسب درآمد ایده‌آل برای شما جذاب‌تر است؟
  • و البته منطقه محل سکونت شما و یا بستگان شما و… نیز حائز اهمیت است که توصیه می‌شود این موضوع نیز به اطلاع مدیر اجرایی رسانده شود.

منطقه‌شناسی مشاور املاک

 

منظور از منطقه‌شناسي ايجاد يك شناخت نسبي و قابل قبول از منطقه كاري تخصصي مشاور است، يعني ابتدا مشاور با نام خیابان‌ها و فرعي‌هاي موجود در منطقه تخصصي كاري خود آشنا شود و سپس به لحاظ ميداني، حضوري و بصري با منطقه و خیابان‌ها و كوچه هاي موجود آشنايي يابد، به‌طوري كه در زماني كه به همراه مشتري و به عنوان يك كارشناس تخصصي ملك در منطقه حضور مي‌يابد، مخاطب از تسلط او احساس آرامش كند و بتواند امانت خريد ويا فروش خود را به آن مشاور بسپارد و در ادامه كار و طي ماه‌ها و ادوار بعدي كار خود، با ساختمان‌هاي شاخص و نيز سازندگان منطقه خود و خصوصيات ساخت هر سازنده آشنايي حاصل نمايد. براي نيل به اين منظور لازم است كه مشاور ابتدا با نام و مختصات جغرافيايي خیابان‌های منطقه كاري خود آشنا شود و سپس با حضور در منطقه كاري خود با مشخصات ظاهري خیابان‌ها و فرعي‌هايي كه قبلا نام آن‌ها را فراگرفته است، آشنا شود. مدیران اجرایی برای آشنا ساختن مشاوران جدید به منطقه کاری خود نقش مهمی ایفا می‌کنند، هر چند احتمال دارد این مرحله برای مشاوران خسته‌کننده و غیرچالشی و یا ابهام‌برانگیز باشد.  ولی می‌تواند به تجربه و شناخت مشاوری که حتی طی چند سال در سیستم‌های سنتی فعالیت داشته. کمک کند تا در چند ماه ابتدایی فعالیت خود تجربیات کافی را به دست بیاورد.

مهارت نقشه خوانی برای مشاور املاک

به مدیران اجرایی توصیه می‌شود قبل از اینکه مشاور اولین برخورد تلفنی یا حضوری با مالکین ملک‌هایی که برای فروش گذاشته شده است را داشته باشند آمادگی‌های لازم را در مشاور ایجاد نمایند، دوره آموزش نقشه خوانی برای مشاور املاک را برای او برگزار نمایند.

نقشه خواني بر اساس فايل هاي بانک فایل  

در اين قسمت مشاور بدون این‌که به‌صورت فيزيكي در منطقه كاري خود حضور يابد، بايد حداقل اطلاعات را در مورد منطقه كاري خود به‌دست آورد. به عبارت دیگر در این مرحله مشاور بدون این که از مجموعه خارج شود به مطابقت آدرس‌های فایل‌های موجود با نقشه می‌پردازد.

محاسن نقشه خوانی صحیح برای مشاور املاک

1ـ مشاور با اسامي خیابان‌ها و فرعي‌ها منطقه کاری خود آشنا مي‌شود.

2- نام فرعي‌هايي كه تغيير كرده و بر روي نقشه مشخص نيست معلوم می‌شود و همین ایجاد علامت سوال در ذهن مشاور باعث می‌شود کم‌کم با مشورت از مدیر اجرایی خود و یا در زمان تماس تلفنی با مالکان و یا در زمان مراجعه حضوری بتواند پاسخ این سوال‌ها را پیدا نماید و اشراف بیشتری نسبت به نامگذاری‌های جدید و قدیم پیدا کند.

٣- مشاور با جایگاه و محل جغرافیایی حدودی خیابان‌های منطقه کاری خود آشنا شده و به عبارتی دیگر به حدود جغرافیایی محل کاری و تخصصی خود تسلط بیشتر و بهتری پیدا می‌کند. اهمیت این امر بعدها نمایان می‌شود. یکی از این موارد آدرس‌دهی گمراه‌کننده بسیاری از مالکان از فرعی‌های دیگر برای مشاور یا مشتری می‌باشد. که تبعات اخلاقی اعتباری و قانونی خاصی را برای واسطه در پی خواهد داشت.

4- نام جدید و قدیم خیابانها را متوجه می شود زیرا بسیاری از اهالی قدیدی محل، هنوز به نامهای قدیمی کوچه و خیابانها را صدا می کنند و دانستن نام قدیمی آنها واجب است.

5- با اماکن مهم محل مانند پارکها، مدرسه ها، مساجد، پاساژها ، رستورانها، بانکها و دیگر چیزهای مهم آشنا می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *